KONSTRUKCJE SKŁADNIOWE CHARAKTERYSTYCZNE DLA RÓŻNYCH CZĘŚCI ROZPRAWKI:
Początek wypowiedzi:
- Temat zakłada, że...
- Temat sugeruje wiele możliwości, jednak ...
- Nawiązując do tematu ...
- Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie ...
- Tę tezę postaram cię udowodnić w oparciu o ...
- O słuszności tej tezy świadczą...
- Analizując wybrane utwory literackie, tj. ..., potwierdzę tę tezę
Łączenie poszczególnych części w całość:
- Po pierwsze...
- Warto także zauważyć, że ...
- Pragnę też zwrócić uwagę na ...
- Nie wolno również pominąć...
- Kolejnym utworem, do którego się odwołam, jest...
Sygnalizowanie własnego zdania:
- Myślę (sądzę, uważam), że...
- Według mnie...
- Moim zdaniem...
- Jestem przekonany, że...
- Śmiem twierdzić, że...
Zakończenie wypracowania:
- Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie.
- Na zakończenie wrócę jeszcze raz do tezy: „...”.
- Podzielam ten pogląd i sądzę, że wart jest szerokiej popularyzacji.
SŁOWNICTWO:
1. Słownictwo służące wyrażeniu własnej opinii:
- moim zdaniem
- uważam, że
- sądzę, że
- według mnie
- myślę, iż
- jestem zdania, że
- według mego przekonania
- po dokładnym przeanalizowaniu
- doszedłem do wniosku, że
- nabrałem przekonania, że
- jestem pewny, iż
2. Słownictwo służące wprowadzaniu argumentów:
- po pierwsze
- rozpocznę swoje rozważania od
- na potwierdzenie mego zdania posłużę się
- kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść… jest
- weźmy pod uwagę
- nie sposób pominąć faktu, że
3. Wyrazy oceniające, służące podkreślaniu stanowiska:
- z całą pewnością
- niewątpliwie
- bez wątpienia
- na pewno
- w istocie
- być może
- prawdopodobnie
- raczej
- na dobrą sprawę
4. Podsumowanie wypowiedzi:
- myślę, że udało mi się
- sądzę, że wykazałem
- kończąc, stwierdzam, że
- na zakończenie mogę stwierdzić, że
- po przeanalizowaniu zagadnienia doszedłem do wniosku, że
Przykładowe tematy rozprawek i wskazówki, jak je analizować, pisząc rozprawkę:
1. "Nie ma rozwoju bez nawiązania" (T. Burek). Uzasadnij, że istnieje nieustanny dialog między tekstami literackimi różnych epok.
Zauważ, że:
Teza została przedstawiona za pomocą cytatu, a więc Ty jej nie formułujesz.
Ważne jest tu polecenie: uzasadnij, czyli dobierz odpowiednie argumenty i przykłady - teksty, w których autorzy nawiązują do poprzednich epok.
Nie polemizujesz z tezą, bo temat Ci na to nie pozwala.
Powinieneś uwzględnić literaturę różnych epok.
Pamiętaj, że utwory nawiązują do innych tekstów w różny sposób, np.: poprzez wspólny motyw, aluzję, stylizację, cytat.
2. Wykaż prawdziwość sądu, że przeżycia osobiste pisarza mają wpływ na jego twórczość artystyczną.
Zwróć uwagę na polecenie: wykaż.
Nie polemizujesz z tezą: przeżycia osobiste pisarza mają wpływ na jego twórczość artystyczną, ale uzasadniasz ją.
W toku argumentacyjnym odwołujesz do utworów mających wyraźnie charakter autobiograficzny, np.: autor jest bohaterem utworu, kreacja podmiotu lirycznego lub narratora zawiera elementy autobiograficzne.
3. Uzasadnij, odwołując się do utworów powstałych po roku 1939, słuszność tezy, iż ludzie mogą być solidarni i mogą angażować się w walkę ze złem.
Nie polemizujesz z tematem, uzasadniasz tezę: ludzie mogą być solidarni i mogą angażować się w walkę ze złem.
Zwróć uwagę, że możesz uwzględnić tylko teksty literackie powstałe po 1939 roku, czyli w czasie II wojny światowej i po wojnie oraz współczesne, oczywiście nie tylko te, które omawiałeś na lekcji.
Pamiętaj, że zło to nie tylko wojna.
4. "Człowiek sam dla siebie nie może być wystarczającym źródłem nieomylnych kryteriów" - potwierdź lub obal tezę Jana Józefa Szczepańskiego, odwołując się do wybranych utworów literackich i własnych doświadczeń.
Tu masz wybór: możesz potwierdzić tezę lub ją odrzucić.
Nie formułuj własnej tezy, lecz wykaż np. dlaczego nie akceptujesz poglądu wyrażonego w słowach Szczepańskiego.
Nie musisz odwoływać się do tekstów autora cytatu.
W temacie zostało użyte sformułowanie: własne doświadczenia. Są to Twoje przemyślenia i obserwacje.
5. Błądzenie jest rzeczą ludzką. Czy wina i kara wpisane w doświadczenia bohaterów literackich mogą być przestrogą, pouczeniem...? Rozważ problem. Odwołaj się do tekstów należących do różnych rodzajów literackich.
Sąd rozpoczynający temat jest luźno związany z problemem zawartym w pytaniu.
Wielokropek na końcu pytania sugeruje, że jest to myśl nieskończona i możesz ją uzupełnić.
Sposób sformułowania pytania zawiera sugestię dotyczącą Twojej odpowiedzi. Powinieneś odwołać się do kreacji bohaterów.
Dalsze wymagania stawiane Twojej odpowiedzi zawarte są w poleceniu, w którym pojawia się słowo rozważ.
Rozważ oznacza: przemyśl, zbierz argumenty za i przeciw.
Polecenie: rozważ sugeruje, byś we wstępie sformułował hipotezę, a w rozwinięciu przedstawił argumenty, kontrargumenty i przykłady.
Musisz spełnić jeszcze jeden warunek: bohaterowie, do których kreacji się odwołasz, powinni reprezentować utwory z trzech rodzajów literackich: liryki, epiki i dramatu.


Czytanie literatury pięknej:
- jest lekarstwem na obojętnośc Wszechświata ;)
- zapewnia poznanie najciekawszych ludzi, jacy żyli i żyją na naszej planecie ;)
- pozwala nabywać umiejętność lepszego rozumienia siebie i innych
- rozwija wyobraźnię
- jest panaceum na „niemotę ludzkich serc i dusz” (na szczęście niektórzy znają i rozumieją więcej niż 600 słów oraz piszą swą maturę powyżej 250, 300 słów...
- wzbogaca zasób słownictwa
- poprawia pamięć
- eliminuje depresję, stres
- kształtuje analityczne i syntetyczne myślenie
- rozwija niezależny światopogląd
- uczy krytycznie myśleć
- kształtuje charakter
- podnosi kwalifikacje zawodowe
- rozwija talent oratorski
Summa summarum:
Czytając książki wzbogacasz swe człowieczeństwo, albowiem - jak mawiał Sokrates - „Bydlęcym [bezrozumnym] życiem człowiekowi nie warto żyć!” ;)
Tak! - Sokrates używa BRUTALIZMU JĘZYKOWEGO. Mówił, co myślał. Niestety, zwykli ludzie tego nie lubią - zwłaszcza hipokryci lub... głupcy. Ateńczycy uwięzili go i otruli cykutą; a po jakimś czasie postawili mu pomnik... ze złota! :(