Jak robić notatki do matury, egzaminów i klasówek? 
Trudna sztuka notowania 
Jak robić notatki.pdf
Sztuka notowania.pdf
Sztuka notowania w dziewięciu krokach:
Krok 1. Zapisuj tylko to, co ważne. Pomijaj przykłady, szczegółowe tłumaczenia czy dygresje.
Krok 2. Pisz zwięźle. Stosuj krótkie zdania, równoważniki zdań lub jedynie hasła.
Krok 3. Pisz wyraźnie. Później z tej notatki będziesz się uczyć.
Krok 4. Uporządkuj informacje, np. najpierw zapisz tezę, a potem kolejne argumenty.
Krok 5. Zapisuj informacje w punktach; stosuj np. cyfry, strzałki, gwiazdki itp.
Krok 6. Dbaj o stronę graficzną. Wprowadź różne kolory, stosuj podkreślenia, różną wielkość liter. Dzięki temu także uporządkujesz informacje.
Krok 7. Wprowadź swój zapis. To Ty jesteś odbiorcą własnych zapisków i mają być one czytelne i jasne przede wszystkim dla Ciebie.
Krok 8. Nadawaj notatkom tytuły, najlepiej w postaci prostych haseł.
Krok 9. Zostawiaj wolne miejsce pod notatką lub na jej marginesie. Możesz tam później dopisać dodatkowy komentarz, skojarzenie lub wyjaśnić trudną definicję.
Oprócz notowania na papierze można sporządzać notatki elektroniczne
Ich plusem jest możliwość magazynowania ogromnych zbiorów w jednym miejscu dzięki tabletowi, Smartfonowi bądź laptopowi. Istnieje wiele programów (np. OneNote), które umożliwiają synchronizację między urządzeniami i wymianę notatek z innymi.
Dodatkowo posiadają opcję łatwego wyszukiwania potrzebnych wiadomości. Nie ma problemu z odczytywaniem, bo nieistotny jest tutaj charakter pisma. Niestety mając pod ręką nośnik z dużą ilością czynników odciągających uwagę np. Internet, gry, można rozproszyć swoją uwagę i nie skupić się na głównej czynności, czyli notowaniu.
Pisanie ręczne sprawia, że zapamiętuje się lepiej i na dłuższy czas. Angażuje się wówczas więcej zmysłów, co wspomaga naukę. Większość osób pisze szybciej na komputerze niż na kartce i tutaj pojawia się pokusa, by kodować wszystko, nawet to, co błahe. Notatki spisywane na kartce skłaniają do refleksji i selekcjonowania materiału. W tekstach zapisanych na papierze łatwiej zaznaczać za pomocą linii i strzałek, a także tworzyć sieci zależności.
Każdy musi znaleźć odpowiedni dla siebie sposób postępowania podczas sporządzania notatek. Najważniejsze jest logiczne myślenie i umiejętność łączenia faktów.
Krótko i treściwie o DWÓCH ciekawych metodach skutecznego notowania i ZAPAMIĘTYWANIA
Mapy myśli
Metoda Cornella
Metoda Cornella
Mapy myśli
Mapy myśli to narzędzie, które pomaga wizualizować i organizować informacje w sposób przystępny i zwięzły. Dzięki temu, mogą być bardzo skutecznym sposobem na ułatwienie procesu nauki.
Tworzenie map myśli pozwala na zrozumienie złożonych koncepcji i zachęca do połączenia ze sobą różnych idei. To z kolei może prowadzić do wykrycia zależności i ukrytych wzorców, co zwiększa zrozumienie tematu i pomaga w jego pamiętaniu.
Dodatkowo, mapy myśli pozwalają na szybkie odnajdywanie informacji, gdy jest to potrzebne, co znacznie przyspiesza proces nauki i przyswajania wiedzy.
Mapy myśli - przykłady:
Przykład 1. 
Przykład 2.
Przykład 3.
Przykład 4.
Przykład 5.
Przykład 6. 
Przykład 7.
Przykład 8.
W górę