Koniecznie uważnie wysłuchaj:
Jak wprowadzać konteksty w pracy maturalnej według nowej formuły 2023 
Konteksty maturalne
Czym jest kontekst?
-
Nawiązaniem
-
Inspiracją
-
Dialogiem między tekstami (intertekstualność)
W nauce o literaturze kontekstem nazywa się odniesienie, które służy zrozumieniu lub pogłębieniu analizy jakiegoś dzieła literackiego. Dzięki temu łatwiej zrozumieć treść lub konkretny motyw w utworze. Dla przykładu czas powstania powieści pozwala osadzić ją w kontekście historycznym, odnosząc się do popularnych w tym czasie nurtów lub wydarzeń, które mogły wpłynąć na autora dzieła.
Rodzaje kontekstów:
W Informatorze o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku 2023 (str. 33-34) czytamy:
Kontekst należy rozumieć jako odniesienie się przez zdającego w pracy do np.:
1) innego utworu literackiego niż wskazany w poleceniu
2) historii literatury
3) teorii literatury
4) charakteru epoki
5) biografii autora
6) filmu, spektaklu teatralnego
7) utworu muzycznego, dzieła plastycznego
8) mitologii
9) Biblii
10) religii
11) historii
12) filozofii
13) kwestii politycznych
14) kwestii społecznych,
wybrane przez zdającego w sposób celowy, przydatne do osadzenia omawianego utworu w szerszej perspektywie i pogłębionego odczytania sensów utworu literackiego, do którego zdający odwołuje się w wypracowaniu. Funkcjonalne wykorzystanie kontekstu polega na trafnym jego doborze ze względu na rozważany problem; kontekst pogłębia i rozwija omawiane zagadnienie. Pogłębienie i omówienie danego zagadnienia poprzez konteksty nie oznacza konieczności dogłębnej analizy samych kontekstów jako takich; w szczególności nie może prowadzić do dygresji stosowanej niefunkcjonalnie.
Kontekst wykorzystany częściowo funkcjonalnie to odniesienie wyłącznie na poziomie przywołania, np. informacji, wydarzenia; kontekst jest poprawny, ale ogranicza się tylko do funkcji informacyjnej, nie pogłębia i nie rozwija omawianego zagadnienia.
Kontekst poprzez odniesienie się przez zdającego do innego utworu literackiego niż wskazany w poleceniu nie jest wykorzystany funkcjonalnie, jeżeli zdający wyłącznie streszcza ten utwór lub wybrane jego wątki, ale nie wyciąga żadnego wniosku, nie formułuje żadnej refleksji związanej ze streszczonym utworem.
Uwaga! Błąd rzeczowy dotyczy także kontekstu.
Na maturze w formule 2023 można posłużyć się jednym z wymienionych w informatorze kontekstów.
- Inny utwór literacki niż wskazane w poleceniu — pozwala na pogłębienie analizy motywu lub potwierdzenie tezy o występowaniu danego wątku w utworach wielu epok (np. Pieśń o spustoszeniu Podola J. Kochanowskiego do Pieśni o Rolandzie);
- Historia literatury — np. archetypy, toposy, chronologiczna znajomość epok;
- Teoria literatury — np. cechy gatunku;
- Charakter epoki — nurty, popularne poglądy, inni autorzy tworzący w epoce (np. Obecny w wierszu motyw vanitas był popularny w baroku, często pojawiał się również w dziełach malarskich przez symbol czaszki lub orzecha (coś gorzkiego));
- Biografia autora — fakty z życia autora mogą wpływać na rozumienie utworu, (np. Do stworzenia Trenów Jana Kochanowskiego popchnęła śmierć najmłodszej córki, Urszulki lub Inspiracje mitologiczne w utworach Kochanowskiego wynikają z jego wykształcenia, studiował m.in. w Bolonii);
- Film, spektakl, utwór muzyczny lub plastyczny — odniesienie do dzieł innych niż literackie, wspomnienie adaptacji lub interpretacji danego motywu (np. Wiersz Wisławy Szymborskiej Nic dwa razy doczekał się wielu interpretacji muzycznych, jedną z najsłynniejszych jest współczesna piosenka Sanah)
- Mitologia — odniesienie się do mitologii greckiej lub rzymskiej (lub innej), aby pokazać ciągłość motywu w literaturze (np. Konrad z trzeciej części Dziadów Adama Mickiewicza jest buntownikiem. Archetypem takiego bohatera jest Prometeusz, który również buntował się przeciw bogom oraz próbował pomóc ludziom);
- Biblia — ukazanie ciągłości tradycji biblijnej w kulturze judeochrześcijańskiej (np. Motyw vanitas wywodzi się z Księgi Koheleta);
- Religia — odwołanie do wierzeń, wykorzystanie tekstu przez grupy religijne (np. Antygona nie mogła zostawić Polinejkesa na pastwę losu, ponieważ podobnie jak inni starożytni Grecy wierzyła, że w innym wypadku nie będzie mógł przejść przez Styks i zaznać wiecznego spokoju);
- Historia — odniesienie do wydarzeń historycznych (np. Opowiadania obozowe Tadeusza Borowskiego odnoszą się do sytuacji cywilów w Warszawie podczas II wojny światowej. Pokazuje także, w jaki sposób wyglądało życie w obozach);
- Filozofia — odwołania do filozofii, nurtów bliskich autorowi (np. w sztuce Jana Kochanowskiego widać wpływy stoicyzmu, chęć niepoddawania się silnym emocjom);
- Kwestie polityczne — popularne poglądy, idee (np. Proces Franza Kafki ukazuje niepokoje, które przeżywało w tamtym czasie wielu Żydów, którzy podobnie jak on spotykali się z silnym antysemityzmem);
- Kwestie społeczne — sytuacja społeczna, popularne idee społeczne (np. Lalka jest powieścią realistyczną, ponieważ ukazuje różne warstwy społeczne — biednych mieszkańców Powiśla, jak i arystokratów);
Ważne, aby były one użyte w sposób funkcjonalny, co oznacza dobór adekwatny do omawianego tekstu lub problemu. Innymi słowy, wprowadzenie stwierdzenia musi mieć uzasadnienie.
CZY PISAĆ: „KONTEKSTEM LITERACKIM JEST..."?
Nie. Wystarczy włączyć kontekst np. takimi słowami: „Podobnie w filmie..." „Również w utworze...", „Także bohater piosenki...", „Właśnie tak postępuje bohater opery....". Kontekst nie musi być wydzielony w osobnym akapicie.
Konteksty maturalne - jak je wprowadzać a jak nie
Konteksty w praktyce.pdf 
KONTEKSTY INTERPRETACYJNE dokładniej
Pamiętaj, by w interpretacji wykorzystać szerokie i różnorodne konteksty interpretacyjne - przede wszystkim te, do których odsyła utwór.
Konteksty pozwolą na pełne odczytanie sensu i znaczeń tekstu.
PRZYKŁADY KONTEKSTÓW:
• LITERACKI
- wykorzystaj znajomość dzieł literackich, do których odwołuje się interpretowany utwór
• HISTORYCZNY
- weź pod uwagę wydarzenia historyczne, które odnoszą się do tekstu
• BIOGRAFICZNY
- uwzględnij fakty z życia autora, jeśli pozostają one w związku z utworem
• HISTORYCZNOLITERACKI
- odwołaj się do twórczości autora i epoki, w której tworzył; sprawdź, czy w utworze występują elementy światopoglądu epoki (jeżeli tak, to jakie)
• KULTUROWY
- odnieś się do tradycji kulturowej związanej z interpretowanym utworem lub wykorzystaj znajomość innych tekstów kultury (np. obrazów, filmów, dzieł muzycznych), które tłumaczą rozwiązania przyjęte w utworze
• RELIGIJNY
- wykorzystaj znajomość idei religijnych do objaśnienia postaw oraz zachowań bohaterów
• FILOZOFICZNY
- określ koncepcję filozoficzną, która uzasadnia postępowanie bohaterów lub poglądy wyrażane w tekście
• EGZYSTENCJALNY
- uwzględnij szeroki kontekst ludzkich doświadczeń
Absolutnie nie pomiń:
JAK WPROWADZAC KONTEKSTY.pdf 
Wzór pracy z zaznaczonym i opisanym kontekstem.pdf 
Ortogr i interp w L.O. i Technikum - w pigułce.pdf
NOTATKA SYNTETYZUJĄCA - LINK 
Notatka syntetyzująca i ćwicz 2023.pdf 
Wypracowanie_matura 23_PP_NowaEra.pdf 
Zadania z pułapką w teście.pdf 
Rodzaje zdań złożonych 2023.pdf 
Wypowiedź ustna 2023.pdf 
Z czasem pojawią się inne pomoce...
* * *