-
Krótka historia filmu - pomoc do matury: Krótka historia filmu.pdf
-
Świat filmu: W filmowym swiecie.pdf
-
Plany filmowe -----> LINK
Subiektywny, bardzo interesujący(!) wybór filmów pani prof. Izabeli , które warto obejrzeć przed maturą z polskiego: LINK. Polecam!
Filmy (arcydzieła, ekranizacje lub adaptacje klasyki literackiej, ciekawe, widowiskowe, różne)
- Alexander, reż. O. Stone, USA 2004.
- Ben Hur reż. W. Wyler, USA 1959.
- Cleopatra, reż. J.L. Mankiewicz, USA 1963.
- Gladiator, reż. R. Scott, USA/Wlk. Brytania 2000.
- Ja, Klaudiusz (serial TV), reż. H. Wise, Wlk. Brytania 1976.
- Odyseja (serial TV), reż. A. Konczałowski, produkcja międzynarodowa, 1997
- Rzym (serial TV), USA/Wlk. Brytania 2005-2006.
- Satyricon, reż. F. Fellini, Włochy 1969.
- Troja, reż. W. Petersen, USA 2004.
- Upadek Cesarstwa Rzymskiego, reż. A. Mann, USA 1964.
- Braveheart - Waleczne serce, reż. M. Gibson, USA 1995.
- Excalibur, reż. J. Boorman, USA / Wlk. Brytania 1981.
- Franciszek, kuglarz boży, reż. R. Rossellini, Włochy 1950.
- Imię róży, reż. J. J. Annaud, Francja / Włochy / Niemcy 1986.
- Król Artur, reż. A. Fuqua, USA / Wlk. Brytania / Irlandia 2004.
- Monty Python i Święty Grall, reż. T. Gilliam, T. Jones, Wlk. Brytania 1975.
- Piekło Dantego, reż. Y. Umetsu i in., 2010.
- Pieśń słoneczna (Brat Słońce, siostra Księżyc), reż. R Zeffirelli, Wlk. Brytania / Włochy 1972.
- Siódma pieczęć, reż. I. Bergman, Szwecja 1957.
- Tristan i Izolda, reż. K, Reynolds, Czechy / Niemcy / USA/Wlk. Brytania 2006.
- Boccaccio 70, reż. Federico Fellini, Mario Monicelli, Vittorio de Sica, Luchino Visconti, Włochy 1962.
- Dekameron, reż. David Leland, Francja, Luksemburg, W. Brytania, Włochy 2007.
- Elizabeth, reż. Shekhar Kapur, W. Brytania 1998.
- Elizabeth. Złoty wiek, reż. Shekhar Kapur, Francja, Niemcy, W. Brytania 2007.
- Hamlet, reż. Franco Zeffirelli, Francja, USA, W. Brytania 1990.
- Hamlet, reż. Kenneth Branagh, USA, W. Brytania.
- Hamlet, reż. Michael Almereyda, USA 2000.
- Tragedia Makbeta, reż. Roman Polański, W. Brytania 1971.
- Zakochany Szekspir, reż. John Madden, USA, W. Brytania 1998.
- Don Kichote według Orsona Wellesa, reż. Orson Welles, Hiszpania, USA, Włochy, 1992.
- Dziewczyna z perłą, reż. Peter Webber, Luksemburg, W. Brytania, 2004.
- Ogniem i mieczem, reż. Jerzy Hoffman, Polska, 1999.
- Pan Wołodyjowski, reż. Jerzy Hoffman, Polska, 1969.
- Potop, reż. Jerzy Hoffman, Polska, ZSRR, 1974.
- Rembrandt... oskarżam!, reż. Peter Greenaway, Holandia, Finlandia, Niemcy, 2008.
- Amadeusz, reż. Milos Forman, USA, 1984.
- Barry Lyndon, reż. Stanley Kubrick, W. Brytania, 1975.
- Niebezpieczne związki, reż. Stephen Frears, USA, W.Brytania, 1988.
- Pachnidio: historia mordercy, reż. Tom Tykwer, Francja, Hiszpania, Niemcy, USA, 2006.
- Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Has, Polska, 1964.
- Solaris, reż. Andrzej Tarkowski, ZSRR, 1972.
- Solaris, reż. Steven Soderbergh, USA, 2002.
- Chopin. Pragnienie miłości, reż. Jerzy Antczak, Polska 2002.
- Faust, reż. Aleksander Sokurow, Rosja 2010.
- Frankenstein, reż. Kenneth Branagh, Stany Zjednoczone / Wielka Brytania / Japonia 1994.
- Lawa. Opowieść o „Dziadach" Adama Mickiewicza, reż. Tadeusz Konwicki, Polska 1989.
- Marysia i Napoleon, reż. Leonard Buczkowski, Polska 1966.
- Pan Tadeusz, reż. Andrzej Wajda, Polska 1999.
- Rozważna i romantyczna, reż. Ang Lee, Stany Zjednoczone / Wielka Brytania 1995.
- Wichrowe wzgórza, reż. Peter Kosminsky, Stany Zjednoczone / Wielka Brytania 1992.
- Wieczna miłość, reż. Bernard Rose, Stany Zjednoczone / Wielka Brytania 1994.
- Anna Karenina, reż. Bernard Rose, Rosja / Stany Zjednoczone 1997.
- Bracia Karamazow, reż. Petr Zelenka, Czechy / Polska 2008.
- Germinal, reż. Claude Berri, Francja / Belgia 1993.
- Lalka, reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1968.
- Łagodna, reż. Robert Bresson, Francja 1969.
- Łagodna, reż. Mariusz Treliński, Polska 1995.
- Pani Bovary, reż. Claude Chabrol, Francja 1991.
- Pensja pani Latter, reż. Stanisław Różewicz, Polska 1982.
- Wielkie nadzieje, reż. Kevin Connor, W. Brytania 1989.
- Wesele, reż. Andrzej Wajda, Polska, 1972.
- Wesele, reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2004.
- Brzdąc, reż. Charlie Chaplin, USA, 1921.
- Dzisiejsze czasy, reż. Charlie Chaplin, USA, 1936.
- Gabinet doktora Caligari, reż. Robert Wiene, Niemcy, 1920.
- Metropolis, reż. Fritz Lang, Niemcy, 1927.
- Błękitny Anioł, reż. Josef von Sternberg, Niemcy, 1930.
- Strajk, reż. Siergiej Eisenstein, ZSRR, 1924.
- Pancernik Potiomkin, reż. Siergiej Eisenstein, ZSRR, 1925.
- Człowiek z kamerą, reż. Dziga Wiertow, ZSRR, 1929.
- Pies andaluzyjski, reż. Luis Bunuel, Francja, 1929.
- Najlepszy, reż. Łukasz Palkowski 2017
- Cudowny chłopak (Wonder), reż. S. Chbosky, 2017
- Ukryte działania, reż. T. Melfi, 2016
- Kształt wody, reż. G. dell Toro, 2017
- Trzy bilboardy za Ebbing, Misouri, reż. M. McDonagh, 2017
Po II wojnie światowej film stał się najbardziej masową ze sztuk - w latach 40., 50., 60. rokrocznie setki milionów widzów zasiadało przed ekranami kinowymi. Film osiągnął dojrzałość jako sztuka, wypracował swój artystyczny język. Lata 60. i 70. to epoka niedoścignionych mistrzów kina, takich jak Louis Bunuel (czytaj: lui buniuel), Ingmar Bergman, Federico Fellini, Akira Kurosawa, Michelangelo Antoniom. Wśród wyrazistych nurtów światowego kina za najważniejsze uznaje się: neorealizm włoski (lata 40. i 50.); francuską nową falę (lata 60.); film noir (czytaj: nułar; tzw. film czarny), Kino Nowej Przygody (głównie amerykańskie), duńska Dogma (bliska stylowi filmu dokumentalnego). Oczywiście nurty te to zaledwie wyraziste epizody w historii filmu światowego.
- Złodzieje rowerów, reż. Vittorio De Sica, Włochy, 1948.
- Trzeci człowiek, reż. Carol Reed, Wielka Brytania, 1949.
- W samo południe, reż. Fred Zinnemann, USA, 1952.
- Cena strachu, reż. Henri-Georges Clouzot (czytaj: ąri żorżkluzo), Francja, 1953.
- Rzym miasto otwarte, reż. Roberto Rossellini, Włochy, 1954.
- Buntownik bez powodu, reż. Nicholas Ray, USA, 1955.
- Siódma pieczęć, reż. Ingmar Bergman, Szwecja, 1957.
- Tam, gdzie rosną poziomki, reż. Ingmar Bergman, Szwecja, 1957.
- Fany i Aleksander, reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1982.
- Dwunastu gniewnych ludzi, reż. Sidney Lumet, USA, 1957.
- Czterysta batów, reż. Francoise Truffaut, Francja, 1958.
- Hiroszima, moja miłość, reż. Alain Resnais, Francja / Japonia, 1959.
- Rio Bravo, reż. Howard Hawkes, USA, 1959.
- Słodkie życie, reż. Federico Fellini, Włochy, 1959.
- Przygoda, reż. Michelangelo Antonioni, Włochy, 1959.
- Do utraty tchu, reż. Jean Luc Godard, Francja, 1960.
- Nóż w wodzie, reż. Roman Polański, Polska, 1961.
- West Side Story, reż. Robert Wise, USA, 1961.
- Osiem i pół, reż. Federico Fellini, Włochy, 1963.
- Ptaki, reż. Alfred Hitchcock, USA, 1963.
- Pamiętnik znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has, Polska, 1964.
- Pociągi pod specjalnym nadzorem, reż. Jifi Menzel, Czechosłowacja, 1966.
- Bonnie i Clyde, reż. Arthur Penn, USA, 1967.
- Powiększenie, reż. Michelangelo Antonioni, Włochy, 1967.
- Ojciec chrzestny, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1972.
- Rzym, reż. Federico Fellini, Włochy, 1972.
- Amarcord, reż. Federico Fellini, Włochy, 1974.
- Lot nad kukułczym gniazdem, reż. Milos Forman, USA, 1975.
- Taksówkarz, reż. Martin Scorsese, USA, 1976.
- Gwiezdne wojny, reż. George Lucas, USA, 1977.
- Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1979.
- Poszukiwacze zaginionej Arki, reż. Steven Spielberg, USA, 1981.
- Stowarzyszenie Umarłych Poetów, reż. Peter Weir, USA, 1989.
Trudno ogarnąć ogólną, podsumowującą refleksją kino najnowsze, nie tylko światowe, lecz także polskie. Tylko ostatnie 20 lat w rozwoju naszego rodzimego kina to wręcz cała epoka.
Wśród najważniejszych filmów można wyodrębnić trzy kategorie:
I. Adaptacje klasyki literatury polskiej
- Ogniem i mieczem, reż. Jerzy Hoffman, 1999.
- Pan Tadeusz, reż. Andrzej Wajda, 1999.
- Zemsta, reż. Andrzej Wajda, 2002.
- Śluby panieńskie, reż. Filip Bajon, 2010
- Faraon, reż. Jerzy Kawalerowicz, ..... .
- Ziemia obiecana, Andrzej Wajda (wersja reżyserska, odnowiona cyfrowo), ..... .
II . Filmy historyczne (dotyczące głównie okresu II wojny światowej)
- Pianista, reż. Roman Polański, 2002.
- Katyń, reż. Andrzej Wajda, 2007.
- Generał Nil, 2009, reż. Ryszard Bugajski, 2009.
- Róża, reż. Wojciech Smarzowski, 2011.
- Pokłosie, Władysław Pasikowski, 2012.
- Obława, reż. Marcin Krzyształowicz, 2012.
- Ida, reż. Paweł Pawlikowski, 2013.
III. Filmy autorskie, niepowtarzalne i wyjątkowe pod względem stylu
- Jańcio Wodnik, reż. Jan Jakub Kolski, 1993.
- Angelus, reż. Lech Majewski, 2001.
- Jasminum, reż. Jan Jakub Kolski, 2006.
- Pora umierać, 2007, reż. Dorota Kędzierzawska, 2007.
- Tatarak, reż. Andrzej Wajda, 2009.
- Zero, reż. Paweł Borowski, 2009.
- Imagine, reż. Andrzej Jakimowski, 2012.
Seriale telewizyjne:
- Lalka, reż. Ryszard Ber, Polska 1977.
- Z biegiem lat, z biegiem dni..., reż. Edward Kłosiński i Andrzej Wajda, Polska, 1980.
Filmy animowane:
- Łagodna, reż. Piotr Dumała, Polska 1985.
- Zbrodnia i kara, reż. Piotr Dumała, Polska 2000.
Osobnym zjawiskiem, ważnym w rozwoju kina światowego, stały się filmy Krzysztofa Kieślowskiego (stanowiące produkcje polsko-francuskie), opowiadające o sferze ludzkiej duchowości, o tajemnicy życia w kontekście najwyższych wartości i spraw ostatecznych:
- Podwójne życie Weroniki, 1991.
- Dekalog [10 odcinków TV], 1988.
- Krótki film o zabijaniu, 1987.
- Krótki film o miłości, 1988.
- trylogia Trzy kolory:
- Niebieski (1993).
- Biały (1994).
- Czerwony (1994).
inne, bardzo ciekawe:
- Przypadek, 1981.
- Amator, 1979.
Kieślowski K.pdf
Komedie i inne filmy gatunkowe
- Seksmisja, reż. Juliusz Machulski, 1983.
- Kiler, reż. Juliusz Machulski, 1997.
- Vinci, reż. Juliusz Machulski, 2004.
- Vabank, reż. Juliusz Machulski, 1981.
- Vabank II, czyli riposta, reż. Juliusz Machulski, 1984.
Filmy Janusza Majewskiego:
- Zaklęte rewiry, 1975
- Mała matura 1947, 2010
- Austeria, .... .
- Lekcja martwego języka.
- C.K. Dezerterzy, 1985.
- Złoto dezerterów, 1998.
* * *